
چگالی کلمات کلیدی یک کمیت درصدی است که تعداد دفعات تکرار یک عبارت کلیدی خاص در یک متن را به صورت درصد نشان میدهد. به عنوان مثال، اگر یک متن ۱۰۰ کلمهای داشته باشید و یک عبارت خاص ۵ بار در آن متن تکرار شود، چگالی آن کلمه در متن شما ۵٪ است. این اصطلاح گاهی اوقات توسط برخی به عنوان نرخ تکرار کلمات کلیدی یا چگالی عبارت کلیدی شناخته میشود، اما رایجترین اصطلاح، چگالی کلمات کلیدی است.
چگالی کلمات کلیدی در سئو یکی از معیارهایی است که خزندههای موتور جستجو با استفاده از آن میفهمند که آیا محتوای صفحه با کلمات موجود در عنوان مرتبط است یا خیر.
چگالی کلمات کلیدی در یک مقاله ۳ حالت ممکن دارد که تنها یکی از آنها حالت استاندارد است و میتواند تأثیر مثبتی بر سئوی سایت داشته باشد، تأثیر ۲ حالت دیگر منفی است:
این حالتی است که در آن نسبت استفاده از عبارات کلیدی به تعداد کل کلمات در یک متن بسیار کم است. در این حالت، رباتهای موتور جستجو نمیتوانند تشخیص دهند که موضوع متن شما چیست و آیا عباراتی که در عنوان و تگ H1 قرار دادهاید با محتوای اصلی مرتبط هستند یا خیر، در نتیجه محتوای شما برای عبارت کلیدی مورد نظر رتبهبندی نمیشود و حتی اگر هم ممکن باشد، نمیتواند رتبههای برتر را اشغال کند.
اگر تعداد تکرار کلمات کلیدی در مقایسه با تعداد کل کلمات مقاله در حالت مناسب و استاندارد باشد، یا به عبارت دیگر، از تعداد مناسب و استانداردی از کلمات کلیدی در متن اصلی محتوا استفاده کرده باشید، بهترین تأثیر را از چگالی کلمات کلیدی در سئو خواهید گرفت. در این حالت، موتورهای جستجو میتوانند به راحتی موضوع اصلی صفحه را درک کرده و آن را برای جستجوهای مرتبط رتبهبندی کنند.
یکی از مواردی که در سئو جریمه میشود، بهینهسازی بیش از حد است. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی یکی از اقداماتی است که در دسته بهینهسازی بیش از حد قرار میگیرد. اگر تعداد دفعات استفاده از کلمات کلیدی در مقایسه با کل کلمات متن اصلی بیشتر از حد استاندارد باشد، ممکن است در ابتدا مشکلی وجود نداشته باشد و حتی صفحه در صفحه نتایج جستجو رتبه بالایی داشته باشد، اما به مرور زمان، گوگل متوجه وجود Keyword Stuffing در صفحه شده و رتبه آن را به شدت کاهش میدهد. حتی ممکن است آن را به طور کلی از نتایج جستجوی خود حذف کند.
برای محاسبه و بررسی چگالی کلمات کلیدی لازم نیست کار زیادی انجام دهید. کافیست تعداد تکرار عبارت مورد نظر را در کل متن محاسبه کنید، سپس آن عدد را بر تعداد کل کلمات متن تقسیم کنید و عدد حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید. به این ترتیب میتوانید بفهمید که نرخ تکرار کلمه کلیدی چند درصد است. اما نکته بسیار مهمی در این بخش وجود دارد که باید به آن توجه کنید:
هنگام محاسبه چگالی کلمات کلیدی یک صفحه سایت، باید تعداد تکرار کلمات در کد منبع آن صفحه در نظر گرفته شود، نه در حالت نمایش عادی. برای مشاهده کد منبع یک صفحه وب، ابتدا آن صفحه را با مرورگر کروم باز کنید، سپس کلید ترکیبی Ctrl + U را فشار دهید، اینجاست که باید با استفاده از کلیدهای Ctrl + F عبارت مورد نظر را جستجو کرده و چگالی آن را محاسبه کنید.
متاسفانه قانون خاصی برای تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی در یک صفحه وب وجود ندارد زیرا؛ موتورهای جستجو درصد چگالی کلمات کلیدی مناسب را بیان نمیکنند، بنابراین باید مراقب باشید و از بهترین توصیهها برای بهبود کلمات کلیدی در متون استفاده کنید.
برخی افراد چگالی مناسب کلمات کلیدی در سئو را بین ۱ تا ۲ درصد میدانند، اما پیشنهاد ما این است که همیشه این عدد را زیر ۱ نگه دارید، به این معنی که برای هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه محتوا، حداقل ۱ بار از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.
امروزه، چگالی کلمات کلیدی دیگر فقط یک عدد ساده برای سئو نیست، بلکه به معیاری ظریف برای کیفیت محتوا تبدیل شده است. در گذشته، کافی بود کلمه کلیدی را چندین بار در متن تکرار کنید تا گوگل موضوع صفحه را بفهمد، اما اکنون الگوریتمهای جدیدی مانند RankBrain و سیستمهای هوش مصنوعی گوگل به دنبال درک معنای عمیق محتوا هستند، نه فقط تکرار کلمات.
اگر چگالی کلمات کلیدی شما خیلی کم باشد، گوگل احتمالاً در تشخیص موضوع صفحه با مشکل مواجه خواهد شد و صفحه شما در نتایج رتبهبندی نخواهد شد. از طرف دیگر، اگر در استفاده از کلمات کلیدی زیادهروی کنید، الگوریتمهای جدید به راحتی صفحه را به دلیل تکرار کلمات کلیدی جریمه میکنند. بنابراین راز موفقیت در سال ۲۰۲۵، ایجاد تعادل هوشمندانهای است که در آن موضوع به خوبی نشان داده شود و تجربه کاربری به خطر نیفتد.