
بررسی حساب کاربری کنسول جستجوی گوگل شما اولین مورد در این لیست است. دلیل آن ساده است: به شما میگوید چه اتفاقی برای ترافیک ارگانیک شما میافتد. به همین دلیل است که کنسول جستجو باید به طور خودکار نقطه شروع شما برای درک آنچه برای ترافیک سایت شما اتفاق میافتد باشد. با کمک کنسول جستجو، میتوانید بینشی در مورد دلیل کاهش ترافیک سایت خود به دست آورید.
کنسول جستجو به شما امکان میدهد تا میزان بازدید سایت خود را بهینه کرده و وضعیت ایندکس شدن سایت خود را بررسی کنید. کنسول جستجوی گوگل نقطه شروع برای به دست آوردن اطلاعات ضروری زیادی در مورد عملکرد وبسایت شماست.
افت ناگهانی ترافیک سایت، دلایل افت ترافیک سایت، دلایل افت ترافیک سایت
دادههای کنسول جستجو برای کاهش ترافیک سایت
در اینجا برخی از مواردی که میتوانید با بررسی کنسول جستجوی گوگل پیدا کنید، آورده شده است:
پیامهای گوگل (به عنوان مثال، درباره اقدامات دستی گوگل)
لیست صفحات داخلی و خارجی که به صفحه شما لینک میدهند
خطاهای سایت
جستجوی کلمات کلیدی که به سایت شما کمک میکند در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر شود.
این دادهها به شما امکان میدهد برخی از مشکلات اساسی و دلایل کاهش ترافیک سایت را شناسایی کنید. افت ناگهانی ترافیک از چه زمانی شروع شد؟ آیا افت با تغییرات دیگری در سایت شما همراه بود؟ و آیا رتبه خود را برای برخی از کلمات کلیدی برتر خود از دست دادهاید؟ آیا مشکلی در ایندکس شدن وجود دارد؟
از این الگو استفاده کنید: وقتی برق خانه شما قطع میشود، اولین چیزی که بررسی میکنید جعبه فیوز است. به طور مشابه، وقتی کاهش ترافیک سایت خود را دارید، اولین چیزی که باید بررسی کنید کنسول جستجو است.
گاهی اوقات، یکی از دلایل کاهش ترافیک سایت شما، دادههای غیرقابل اعتماد است. یکی از رایجترین بخشهایی که دادههای غیرقابل اعتمادی دارد، کد رهگیری سایت است. از آنجایی که تغییرات در کد وبسایت یا حتی افزونههای آنالیتیکس میتواند باعث ایجاد مشکل در کد رهگیری شود، در گزارشهای تحلیلی نیز مشکلاتی مشاهده میشود.
بنابراین، برای اینکه خودتان را از دردسر بررسی بخشهای پیچیدهتر خلاص کنید، ابتدا کد رهگیری سایت خود را بررسی کنید.
ابتدا مطمئن شوید که کد رهگیری به درستی نصب شده است. به بخش کد رهگیری بروید. میتوانید این بخش را در مسیر Admin → Tracking Info → Tracking Code پیدا کنید و کد وضعیت را در بالای صفحه جستجو کنید. به این ترتیب، میتوانید مطمئن شوید که کد کار خود را به درستی انجام میدهد و Google Analytics میتواند دادههای شما را به طور قابل اعتمادی بخواند.
اگر متوجه شدید که چیزی اشتباه است یا میخواهید مطمئن شوید که کد رهگیری شما به درستی نصب شده است، از صفحه راهنمای Google Analytics دیدن کنید. در اینجا میتوانید نکات عیبیابی را بخوانید یا با توسعهدهنده یا مدیر وب خود تماس بگیرید.
نکته جالب در مورد سئو در سال ۲۰۱۸ این است که گوگل الگوریتمهای خود را بیش از یک بار در روز تغییر میدهد! گزارشها نشان میدهد که این شرکت الگوریتمهای خود را تا ۶۰۰ بار در سال تغییر میدهد. در حالی که بیشتر این بهروزرسانیها شامل تغییرات کوچک هستند، بهروزرسانیهای بزرگی مانند Hummingbird یا Panda نیز وجود دارند که میتوانند تأثیر عمیقی بر ترافیک و رتبهبندی جستجوی شما داشته باشند.
به همین دلیل است که همیشه باید با تغییرات در دنیای سئو همراه باشید تا متوجه بهروزرسانیهای الگوریتم شوید یا بفهمید که هنگام اعلام بهروزرسانی الگوریتم چه کاری باید انجام دهید. وبلاگ WordStream منبع بسیار خوبی برای بهروزرسانیهای سئو است، اما ما همچنین توصیه میکنیم Search Engine Land و Search Engine Roundtable را برای آخرین اخبار در مورد بهروزرسانیها بررسی کنید. Glenn Gabe از G-Squared Interactive نیز منبع بسیار خوبی برای تجزیه و تحلیل علت و معلول بهروزرسانیهای الگوریتم است.
از این منابع برای کمک به درک ماهیت تغییر الگوریتم استفاده کنید. به دنبال اطلاعاتی مانند موارد زیر باشید:
در مورد این جریمهها چه باید کرد و چگونه میتوان جایگاه خوبی نزد گوگل حفظ کرد.
پس از دریافت تمام این اطلاعات، باید اقدامات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید سایت شما تحت تأثیر الگوریتم جدید گوگل قرار نمیگیرد و از مشکلات آینده جلوگیری کنید.
یکی از دلایل کاهش ترافیک وبسایت میتواند این باشد که سایت شما لینکهای خود را از دست داده است. ممکن است شاهد از دست دادن مستقیم ترافیک ارجاعی باشید، اما اثرات غیرمستقیم آن را نیز نادیده نگیرید. وقتی سایت شما لینکهای ورودی خود را از دست میدهد، به گوگل میگوید که سایت شما دیگر قابل اعتماد و معتبر نیست و در نتیجه، رتبه وبسایت شما در جستجو پایینتر میآید و شاهد کاهش ترافیک خواهید بود (زیرا اگر سایت شما به اندازه کافی رتبه بالایی نداشته باشد، افراد کمتری میتوانند آن را پیدا کنند).
اگر مشکوک هستید که سایت شما در حال از دست دادن لینک است، میتوانید بررسی کنید که آیا سوءظن شما درست است یا خیر. از ابزاری مانند Majestic یا Ahrefs استفاده کنید. این دو از بزرگترین شمارندههای لینک در وب برای تشخیص این موضوع هستند.