
افزایش سرعت سایت بسیار حیاتی است و لازم است تا حد امکان از تصاویر کوچک و کدهای بهینه در وبسایت خود استفاده کنید.
سئو و طراحی وبسایت خود را به صورت واکنشگرا یا سازگار با موبایل ایجاد کنید. افرادی که وبسایتهایی دارند که سازگار با موبایل نیستند، باید بدانند که نه تنها در حال حاضر، بلکه در آینده نیز متحمل ضرر زیادی خواهند شد.
سعی کنید از کدهای پاپآپ در وبسایت خود استفاده نکنید، زیرا این امر میتواند بازدیدکنندگان را به خصوص در تلفنهای همراه آزار دهد و منجر به جریمه شدن از سوی گوگل شود.
سعی کنید موارد موجود در وبسایت خود را به گونهای ایجاد کنید که نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشند تا نمایش بهتری در موبایل داشته باشند، زیرا این امر میتواند میزان خطا را هنگام انتخاب موارد توسط کاربر کاهش دهد.
سئوی فنی به تکنیکهایی اشاره دارد که به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک میکند تا اطلاعات درخواستی را پیدا کنند و معنی و اهمیت محتوای مورد نظر را به طور دقیق درک کرده و آن را به مخاطبان خود منعکس کنند.
روشهای بهینهسازی سایت برای موبایل
سه روش کلی برای پیادهسازی سئو موبایل یا سئو موبایل وجود دارد که عبارتند از:
طراحی وب واکنشگرا (Responsive Web Design)
سرویسدهی پویا (Dynamic Serving)
آدرس اینترنتی جداگانه (Separate URL)
گوگل استفاده از نوع اول یا طراحی وب واکنشگرا (Responsive Web Design) را توصیه میکند، زیرا در مقایسه با دو نوع سیستم دیگر، خاصتر، انعطافپذیرتر و قابلیت تبدیل به هر دو نسخه سیستم و موبایل را دارد.
در ادامه، هر یک از این موارد را بررسی کرده و نقاط قوت و ضعف هر یک را تحلیل خواهیم کرد.
طراحی وب واکنشگرا:
از آنجایی که فناوری، دستگاههای مختلفی را برای اتصال و استفاده از اینترنت در اختیار کاربران قرار داده است، وبسایتها باید به گونهای طراحی شوند که به راحتی در این دستگاهها قابل دسترسی باشند، زیرا انعطافپذیری کلید موفقیت در تجارت، به ویژه تجارت آنلاین است.
در حال حاضر، کاربران از صفحات نمایش متعدد در اندازههای بزرگ و کوچک برای دسترسی به صفحات اینترنت استفاده میکنند.
تا همین اواخر، برای نمایش وبسایت در تلفن همراه، طراحی و برنامهنویسی جداگانهای تحت عنوان نسخه موبایل یا سایت موبایلمحور انجام میشد. در این نوع طراحی، سرور بر اساس شناسه مرورگر کاربر تشخیص میداد که کاربر با تلفن همراه از سایت بازدید میکند. در این صورت، محتوای موبایل را در همان آدرس به او نشان میداد یا او را به یک URL مخصوص موبایل هدایت میکرد.
با طراحی وبسایت واکنشگرا، دیگر نیازی به طراحی یک سایت اختصاصی برای هر گجت موجود در بازار نیست.
در طراحی وبسایت واکنشگرا که به طراحی واکنشگرا معروف است، ساختار لایههای سایت به صورت شناور طراحی میشود که عرض صفحه، اندازه متن و غیره را در ابعاد مختلف تنظیم میکند. این کار کاملاً خودکار انجام میشود.
یک شرکت پیشرو و موفق باید اطلاعات تجاری خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهد و به تغییرات دستگاههای کاربر پاسخ مناسب دهد.
مزایا:
URL های منحصر به فرد برای کاربران بهتر هستند زیرا محتوای نسبتاً سادهتری دارند و به راحتی به اشتراک گذاشته میشوند.
روباتهای گوگل و سایر موتورهای جستجو فقط یک بار سایت شما را بررسی میکنند. سایتهایی که از این تکنیک استفاده میکنند، بهینهتر و کارآمدتر هستند. معایب:
اگر نسخه دسکتاپ از بین برود یا به هر دلیلی کار نکند، نسخه موبایل نیز کار نخواهد کرد.
برای نسل بعدی تلفنهای همراه و تبلتها استفاده نمیشود. (مانند دو نسل قبلی)
سرویسدهی پویا:
در سرویسدهی پویا، کدهای HTML و CSS متفاوتی بر اساس درخواست User Agent در سایت نمایش داده میشوند. در این حالت، نمایش صفحات سایت در دستگاههای مختلفی که کاربر استفاده میکند، متفاوت است و یک تجربه کاربری بسیار مناسب برای دسکتاپ و موبایل ایجاد میشود.
مزایا:
یک تجربه کاربری منحصر به فرد برای هر دستگاه ارائه میشود.
نیازی به ریدایرکت نیست.
معایب:
ریدایرکتهای User Agent باعث ایجاد مشکل برای سایت میشوند.
روباتها باید تمام صفحات را برای User Agentهای مختلف بررسی کنند.
URLهای جداگانه:
برای هر URL دسکتاپ، یک نسخه موبایل منحصر به فرد وجود دارد. این نسخه به شما کمک میکند محتوای خاص صفحات موبایل را بخوانید.
مزایا:
محتوای مخصوص موبایل
پیادهسازی آسان
معایب:
در این نسخه، ریدایرکتهای User Agent نیز برای سایت مشکل ایجاد میکنند.
باعث از دست رفتن پیمایش منابع میشود.
بخش اول مقاله در اینجا به پایان میرسد، در پستهای بعدی آموزش سئو موبایل، نکات دیگری در مورد بهینهسازی سایت برای موبایل را مورد بحث قرار خواهم داد.